فتنة طائفية :- حقيقة ما حدث فى قرية ميت القرشى مركز ميت غمر دقهلية

01 Jul 2009, written by

RT @sadekhm Couple Hours ago there were lots of General Security Vans rushing out from their base in Mansoura but couldn’t know where they were going


Promote This Post

3 Comments

Reply

مهندس حر

July 1, 2009 10:12 pm

أنا طبعا مش هدافع عن أمن الدولة.. بس فى الحكاية دى تدخلهم أكيد مش هو اللى خلق المشكلة .. هو بيفاقمها و عدم التعامل مع الأمر على إنه حادث جنائى يأخذ فيه التحقيق مجراه الطبيعى و يحاسب الجناة إلخ بدعوى مراعاة مشاعر كل طائفة هو أيضا مما يفاقم المشكلة ..

بس المشكلة أقدم و أعمق مما يتصوره الكثيرون .. هى حتى أقدم من هجمة الفكر الوهابى و إنتشار مظاهر و أفكار التدين السطحى و إلى آخر هذه الأمور ..

مصر فى جانب كبير منها لم تخرج بعد من عصورها الوسطى .. ما نقرأه عن النهضة المصرية بداية من القرن التاسع عشر لم يلمس إلا سطح المجتمع فغير وجهه لبعض الوقت .. ثم سقط نموذج النهضة و بدأت آثاره فى التآكل و حاليا يتغير حتى ذلك الوجه السطحى و يتشوه .. أما عمق المجتمع فلم يحدث أن وصله تنوير النهضة مطلقا و إنما يتأثر تحول التعبير عن الطائفية القائمة فيه إلى مظاهر العنف بمؤثرات الفقر و الضغوط الإجتماعية تماما كما كان الحال فى العصور الوسطى حيث إرتبطت فورات العنف الطائفى دائما بأزمنة التدهور الإقتصادى و المجاعات و الأوبئة..

إحنا محتاجين لمشروع تنويرى من أول و جديد و لازم نبقى عارفين إنه محتاج وقت طويل و إن مهمته أصعب من مهمة المشروع الأول اللى إبتدى فى القرن قبل الماضى و مات بالفعل.. بس عشان يبقى فيه فرصة للمشروع ده إنه يبتدى يبقى الأول لازم نخلص من اللى كابسين على نفسها و نفسنا لأنى شخصيا مؤمن إن مفيش حاجة تنفع تتعمل فى البلد دى إلا لما نصلحها من فوق لتحت..

Reply

the count of monte cristo

July 2, 2009 8:18 am

ربنا ينتقم منكم يامسلمين ياأرهابيين
انشاءالله هانشوف انتقام ربنا فيكم قريب

The Response to the count of monte cristo's comment

July 02 2009 11:10 am

Mohammed Maree

المشكلة هنا مش مشكلة المسلمين ولا المسيحيين فى الاساس ... هذة الازمة نتيجة ان من يجكمنا هو نظام فاشيستى ديكتاتورى ادت سياساتة على مدى عقود الى انتشار الارهاب والتعصب وغياب ثقافة قبول الاخر

http://egytimes.org/wp-content/themes/platform