الافراج عن المدون المصرى كريم عامر Kareem Amer is Free

16 Nov 2010, written by

افرج يوم امس الثلاثاء 16 نوفمبر عن المدون المصرى كريم عامر بعد قضائة بالسجن 4 سنوات  واحتجازة بعد انتهاء فترة سجنة فى 5 نوفمبر الحالى 11 يوما تعرض خلالها للضرب والتعذيب على ايدى ضباط مباحث امن الدولة بمدينة الاسكندرية , هذة الحلقة المنشورة سجلت معى فى برنامج اصوات الشبكة على قناة فرانس 24 قبل يوم واحد من الافراج عن كريم ,,مبروك الحرية


Promote This Post

7 Comments

Reply

ahmed khalil

November 17, 2010 9:20 am

انى سعيد للافراج عن كريم عامر… تعاطفت معة ولا اعرف لماذا سجن؟؟؟ غير انها قضية راى ،وواضح انة انسان شجاع وجميل

Reply

m_embaby

November 17, 2010 10:57 am

لما بيكون الامر واضح زى عين الشمس لأى بنى آدم ان دة واحد بايظ وقريب من الالحاد ان ماكانش كدة فعلا يبقى حرية تعبير اية وحملات اية بلاش قرف
انا اتخنقت من الحملات اللى بتتنصب زى خيمة المولد على اى حاجة وكل حاجة وكأن المدونين دول هبلة ومسكوها طبلة
العبث بالدين أيا كان مرفوض في كل بقاع الأرض والى بيكتبه الشخص دا لايدخل أبدا في نطاق حرية التعبير

Reply

بروفيسور سام

November 17, 2010 5:18 pm

معاه حق التعليق السابق، إهانة الأديان لا يدخل في حرية التعبير. في أميركا، لما ميل غيبسون عمل فيبم المسيح شن العامة حرب عليه وحتى الآن يكرهونه. كريم عامر ملحد هوه حر بس بينه وبين نفسه ومحيطه مش يهين الدين وشعائر الدين علناً وفي بلد مسلم وبتقولوا حرية. أنا إذا بهين المسيحية في الغرب أو اليهودية أو البوذية في الشرق سأكون خارج عن المنطق والعرف وعليهم معاقبتي. يستاهل ال 4 أو 5 سنين عشان يعرف إن الله حق. تشاطروا على الحكام قبل ولما تقدروا إبقوا فكروا برب الحكام!

Reply

eng

November 25, 2010 2:05 am

خلاص أنا سبت الازهر و حكون إنسان جديد حعيش حياتي و افكر إزاي أطير بعيد هيــــــــــــــــه أنا أصلي كنت نايم و فجأة صحيت لقيت إن الناس دول بهايم فقمت و ابتديت هيــــــــــــــــه ابتديت أحسبها صح و اخترت سكتي عشان اللقمة بح و حملا معدتي هيــــــــــــــــه طول عمري نفسي أسافر أبعد من الأقاليم و يكون الرزق وافر وبير مليان حريم
هيــــــــــــــــه حقول للعالم أجمع خنقني الإضطهاد مهو لازم حد يدفع حساب شفط الفخاد هيــــــــــــــــه حشجع الحناوي و حندد بالإرهاب و ححكيلهم حكاوي عن عامر لما تاب هيــــــــــــــــه حدلع الشواذ و حوقف جنبهم عشان همه عزاز و حبقى زيهم هيــــــــــــــــه حعيط عالهولوكست و اقلبها مناحة و حكتب عشرين بوست و اتظاهر بالسماحة
هيه حديها حقوق إنسان و جمعيات أهلية و اتريق عالأديان و الأفكار الرجعية
هيه حتمرمط في السجون و اعمل كل الحركات عشان خاطر أكون ضحية لانتهاكات
هيه مستني الفيزا توصل و معاها كام دولار و لحد ده يحصل حولع في السولار
هيه خلاص قلعت العمة و حلبس البرانيط مش كده أحسن بالذمة كده حعجب الشراميط
هذا حال الكلب كريم عامر

Reply

kareem amer

December 30, 2010 3:38 pm

للتوضيح فقط :-
اسنانى الامامية لم يتم كسرها داخل السجن ، فقط تعرضت لخلع الناب الايمن من الفك العلوى اثر الاعتداء على بالضرب فى السجن فى 24 اكتوبر 2007
اما اسنانى الامامية الاخرى المفقودة فلا علاقة لفقدها بوجودى فى السجن .
توضيح كان لابد منه
كريم عامر

Reply

Osama_1200

January 10, 2011 4:30 am

احنا مش عارفين اصلا هما حبسوك ليه معلش مش متابعين كويس لاننا خارج مصر … ياريت نعرف الحكايه … وان شاء الله مش يكونوا بهدلوك الكلاب دول في السجن .. ومش انتهكوا ادميتك … مبروك الحريه بس نصيحه مش تتنازل عن مبادئك بأي ثمن … لاننا لانملك الا هي

Reply

محمود

May 18, 2011 11:02 pm

مين البت اللى كانت معاك فى حديقة الازهر ياض يا كريم . واللى كنت هتتحبس انت وهيا بسبب فعل فاضح.

http://egytimes.org/wp-content/themes/platform